و اقیموا الصّلوه و اتوا الزّكوه و اركعوا مع الرّاكعین.
نماز را برپا دارید و زكات بدهید و ركوع كنید با ركوع كنندگان.« بقره ،42 »
فلسفه نماز جماعت
قرآن دستور دیگری برای یهود صادر میكند كه نماز را به پا دارند و زكوه را بدهند، تا هماهنگی بین مسلمانان و آنها ایجاد گردد، همان طور كه روش پیامبران میباشد كه مردم را به دین واحد دعوت میكردند.
ـ قرآن نیز میخواهد با این دستور تشتت و اختلاف را از میان آنان بردارد، و همه را به سوی وحدت دعوت كند.
این عبادت اشاره به نماز جماعت، كه روح اجتماع نماز به عالیترین صورت در آن جلوهگر است نیز میباشد.(1)
اسرار ركوع
ـ نماز را با اركان و حدود و شرایط آن كه پیامبر اسلام بیان كرده انجام دهید.
و اركعوا مع الراكعون در جواب این كه چرا در میان همه افعال نماز فقط ركوع نام برده شده است سه وجه گفتهاند:
1ـ چون خطاب متوجّه یهود است و آنان در نمازشان ركوع نداشتند لذا ركوع كه مخصوص نماز مسلمین است ذكر شده تا معلوم گردد كه امر، به اقامه نماز اسلامی است.
2ـ منظور از ركوع، همان نمازی است كه برای تأكید با تعبیر لفظ، دوباره بیان شده است و چون ركوع، اوّلین جزئی است از نماز كه دیده میشود و برای دیگران معلوم میگردد كه شخص در حال نماز است، از این جهت در مقام تعبیر، به جای نماز گفته شده است. و ممكن است در همین وجه علاوه بر جنبه تأكید قرینه و بیانی باشد بر این كه مقصود از نماز، همان نماز معلوم شرعی است كه ركوع دارد نه آن نمازی كه خود آنها داشتند.
3ـ ذكر ركوع با راكعان برای تشویق و وادار كردن مردم به نماز جماعت است. (2)
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ میفرماید:
كسی كه چهل روز نماز خود را با جماعت ـ با درك تكبیر اوّل نماز ـ انجام دهد خداوند دو برائت را برای او مقرّر میسازد: 1ـ برائت (و دوری) از آتش دوزخ، 2ـ برائت از نفاق
آثار و بركات نماز جماعت
1ـ نشر اسلام به سوی جامعه، 2ـ توفیق اجباری، 3ـ آشنایی مسلمین با هم دیگر، 4ـ ایجاد فضای مودت در جامعه (خانه، مسجد، مدرسه و اداره).
1. تفسیر نمونه، ج 1، ص 151.
2. مجمع البیان. ج 1، ص 212.
برچسبها: