تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
پایگاه نماز
 
=====================

 

 نماز جماعت، پاداش بسیار، بركات فراوان، فواید فردی و آثار اجتماعی بسیاری دارد.
ثواب نماز جماعت
در روایتی وارد شده است كه اگر یك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد، و اگر دو نفر اقتدا كنند، هر ركعتی ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به ده نفر برسند و عده آنان كه از ده گذشت، اگر تمام آسمانها كاغذ و دریاها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یك ركعت آن را بنویسند»(1)
مستحب است كه نمازهای واجب خصوصاً نمازهای شبانه روزی به جماعت خوانده شود و در نماز صبح و مغرب و عشاء، خصوصا برای همسایه مسجد و كسی كه صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است(2).
مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادی، یعنی تنها خوانده شود بهتر است، و نیز نماز جماعتی را كه مختصر بخوانند، از نماز فرادی كه آن را طول بدهند بهتر می باشد(3).
وقتی كه جماعت برپا می شود، مستحب است كسی كه نمازش را فرادی خوانده، دوباره با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد كه نماز اول باطل بوده، نماز دوم او كافی است(4).
در زمان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هر گاه افراد نماز جماعت كم می شدند آن حضرت به جستجوی افراد می پرداخت و می فرمود: «شركت در نماز صبح و عشاء بر منافقان از هر چیز سنگین تر است» (5).
و در حدیث آمده: «هر كه نماز جماعت را دوست بدارد، خداوند و فرشتگان او را دوست می دارند» (6).

1.       توضیح المسائل، م 1400.

2.       توضیح المسائل، م 1396.

3.       توضیح المسائل، م 1402.

4.       توضیح المسائل، م 1403.

5.       كنز العمال، ج 8، ص 256 (نقل از پرتوی از اسرار نماز).

6.       مستدرك الوسائل، ج 1، ص 487، رساله حضرت امام، م 1400.



برچسب‌ها: <-پایگاه نماز->

نوشته شده در تاريخ يکشنبه توسط سیدامین

 

و اقیموا الصّلوه و اتوا الزّكوه و اركعوا مع الرّاكعین.
نماز را برپا دارید و زكات بدهید و ركوع كنید با ركوع كنندگان.« بقره ،42  »
فلسفه نماز جماعت
قرآن دستور دیگری برای یهود صادر می‌كند كه نماز را به پا دارند و زكوه را بدهند، تا هماهنگی بین مسلمانان و آنها ایجاد گردد، همان طور كه روش پیامبران می‌باشد كه مردم را به دین واحد دعوت می‌كردند.
ـ قرآن نیز می‌خواهد با این دستور تشتت و اختلاف را از میان آنان بردارد، و همه را به سوی وحدت دعوت كند.
این عبادت اشاره به نماز جماعت، كه روح اجتماع نماز به عالیترین صورت در آن جلوه‌گر است نیز می‌باشد.(1)
اسرار ركوع
ـ نماز را با اركان و حدود و شرایط آن كه پیامبر اسلام بیان كرده انجام دهید.
و اركعوا مع الراكعون در جواب این كه چرا در میان همه افعال نماز فقط ركوع نام برده شده است سه وجه گفته‌‌اند:
1ـ  چون خطاب متوجّه یهود است و آنان در نمازشان ركوع نداشتند لذا ركوع كه مخصوص نماز مسلمین است ذكر شده تا معلوم گردد كه امر، به اقامه نماز اسلامی است.
2ـ  منظور از ركوع، همان نمازی است كه برای تأكید با تعبیر لفظ، دوباره بیان شده است و چون ركوع، اوّلین جزئی است از نماز كه دیده می‌شود و برای دیگران معلوم می‌گردد كه شخص در حال نماز است، از این جهت در مقام تعبیر، به جای نماز گفته شده است. و ممكن است در همین وجه علاوه بر جنبه تأكید قرینه و بیانی باشد بر این كه مقصود از نماز، همان نماز معلوم شرعی است كه ركوع دارد نه آن نمازی كه خود آنها داشتند.
3ـ  ذكر ركوع با راكعان برای تشویق و وادار كردن مردم به نماز جماعت است. (2)
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید:
كسی كه چهل روز نماز خود را با جماعت ـ با درك تكبیر اوّل نماز ـ انجام دهد خداوند دو برائت را برای او مقرّر می‌سازد: 1ـ برائت (و دوری) از آتش دوزخ، 2ـ برائت از نفاق
آثار و بركات نماز جماعت
1ـ نشر اسلام به سوی جامعه، 2ـ توفیق اجباری، 3ـ آشنایی مسلمین با هم دیگر، 4ـ ایجاد فضای مودت در جامعه (خانه، مسجد، مدرسه و اداره).

1. تفسیر نمونه، ج 1، ص 151.
2. مجمع البیان. ج 1، ص 212.



برچسب‌ها: <-پایگاه نماز->

نوشته شده در تاريخ يکشنبه توسط سیدامین

 

 نماز جماعت، پاداش بسیار، بركات فراوان، فواید فردی و آثار اجتماعی بسیاری دارد.
ثواب نماز جماعت
در روایتی وارد شده است كه اگر یك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد، و اگر دو نفر اقتدا كنند، هر ركعتی ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به ده نفر برسند و عده آنان كه از ده گذشت، اگر تمام آسمانها كاغذ و دریاها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یك ركعت آن را بنویسند»(1)
مستحب است كه نمازهای واجب خصوصاً نمازهای شبانه روزی به جماعت خوانده شود و در نماز صبح و مغرب و عشاء، خصوصا برای همسایه مسجد و كسی كه صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است(2).
مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادی، یعنی تنها خوانده شود بهتر است، و نیز نماز جماعتی را كه مختصر بخوانند، از نماز فرادی كه آن را طول بدهند بهتر می باشد(3).
وقتی كه جماعت برپا می شود، مستحب است كسی كه نمازش را فرادی خوانده، دوباره با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد كه نماز اول باطل بوده، نماز دوم او كافی است(4).
در زمان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هر گاه افراد نماز جماعت كم می شدند آن حضرت به جستجوی افراد می پرداخت و می فرمود: «شركت در نماز صبح و عشاء بر منافقان از هر چیز سنگین تر است» (5).
و در حدیث آمده: «هر كه نماز جماعت را دوست بدارد، خداوند و فرشتگان او را دوست می دارند» (6).

1.       توضیح المسائل، م 1400.

2.       توضیح المسائل، م 1396.

3.       توضیح المسائل، م 1402.

4.       توضیح المسائل، م 1403.

5.       كنز العمال، ج 8، ص 256 (نقل از پرتوی از اسرار نماز).

6.       مستدرك الوسائل، ج 1، ص 487، رساله حضرت امام، م 1400.

 



برچسب‌ها: <-پایگاه نماز->

نوشته شده در تاريخ يکشنبه توسط سیدامین

 

نماز جماعت طبق روایت از جهت فضیلت 25 برابر نماز فرادی است1و موجب 25 درجه بهشتی است2و طبق روایتی دیگر نماز جماعت یک رکعتش 24 رکعت و هر رکعت آن در نزد خداوند از 40 سال عبادت بهتر است.3 این در صورتی است که امام،  عالم نباشد و در صورتیکه امام جماعت عالم باشد یک رکعت هزار برابر می شود.4

از رسول گرامی اسلام روایت شده:«مَنْ صَلّى خَلْفَ عالِمٍ فَكَأَنَّما صَلّى خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ».

(كسی كه پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند كسی است كه پشت سرپیغمبر خدا نماز خوانده است.5 )

حال اگر نماز جماعت در مسجد باشد، ثواب آن مضاعف می شود. تا مسجد چه مسجدی باشد: مسجد محله، مسجد قبیله، مسجد بازار و مسجد جامع.6

همه اینها در صورتی است که مأموم یک نفر باشد و اگر مأموم متعدد شد با اضافه شدن هر فرد ثواب آن بطور تصاعدی بالا می رود یعنی با اضافه شدن هر فرد،ثواب قبلی دو برابر می شود و لذا وارد شده که هر رکعت نماز جماعت مساوی با دو هزار رکعت نماز فرادی است.7

1- وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374  .

2- وسائل الشیعه ، ج 5، ص371.

3-  مستدرك‏الوسائل ج6ص446.

4- بحار الانوار، ج 88 ص 5.

5-بحار الانوار، ج 88 ص 19.

6- جامع الاحاديث، ص 265 و 266،‌ ح 6 - وسائل الشيعه، ج 8، ص 287، ابواب صلاة الجماعة، باب 1، ح 7 - جامع الاحاديث الشيعه، ج 7، ص 27،‌ ابواب صلاة الجماعة، باب 1، ح 22.

۷- جامع احاديث شيعه، ج 7، ص 269، ابواب صلاة الجماعة، باب 1، ح 14 - تحف العقول ص :



برچسب‌ها: <-پایگاه نماز->

نوشته شده در تاريخ يکشنبه توسط سیدامین
تمامی حقوق مطالب برای پایگاه نماز محفوظ می باشد